Rzetelnie liczymy dokumenty do księgowania:

księgujemy taniej niż wynika to z cennika

30.10.15

VAT: Transgraniczne usługi elektroniczne a pośrednictwo

VAT: Transgraniczne usługi elektroniczne a pośrednictwo
W rozumieniu przepisów o VAT usługami elektronicznymi są wszelkie usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe. Definicja ta wynika z art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Do tak szeroko rozumianych usług elektronicznych zalicza się np. sprzedaż e-booków oraz aplikacji na telefony komórkowe (załącznik I do rozporządzenia wykonawczego).

vat

28.10.15

Jednolity Plik Kontrolny. Nowy obowiązek podatników prowadzących księgi komputerowo

Jednolity Plik Kontrolny. Nowy obowiązek podatników prowadzących księgi komputerowo
Jednolity Plik Kontrolny to format ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w jakim podatnicy prowadzący te księgi przy wykorzystaniu programów komputerowych będą obowiązani przekazywać je organom podatkowym na ich żądanie.  Obowiązek ten zostanie nałożony na podatników w oparciu o art. 193a dodany do ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jedn. Dz.U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm., dalej: O.p.). Nowelizacji tej dokonano w drodze ustawy z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1649, dalej: ustawa nowelizująca).

27.10.15

Wydatki na rzecz członków rad nadzorczych a koszt uzyskania przychodów

Wydatki na rzecz członków rad nadzorczych a koszt uzyskania przychodów
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), do kosztów uzyskania przychodów zakwalifikować można wszelkie wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które służą osiągnięciu przychodu lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródeł przychodów. Koszty te powinny być racjonalnie oraz gospodarczo uzasadnione oraz odpowiednio udokumentowane. Niemniej jednak ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków, które pomimo spełnienia wszelkich przesłanek wskazanych w ww. przepisie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

cit

23.10.15

Wydatki na rzecz członków rad nadzorczych a koszt uzyskania przychodów

Wydatki na rzecz członków rad nadzorczych a koszt uzyskania przychodów
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT), do kosztów uzyskania przychodów zakwalifikować można wszelkie wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które służą osiągnięciu przychodu lub zachowaniu albo zabezpieczeniu źródeł przychodów. Koszty te powinny być racjonalnie oraz gospodarczo uzasadnione oraz odpowiednio udokumentowane. Niemniej jednak ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków, które pomimo spełnienia wszelkich przesłanek wskazanych w ww. przepisie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów podatnika (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

cit

21.10.15

WSA. Opodatkowanie ryczałtem przychodów z dzierżawy znaku towarowego

WSA. Opodatkowanie ryczałtem przychodów z dzierżawy znaku towarowego
Z uzasadnienia: Przepisy art. 10 ust. 1 pkt 6 i art. 16a ustawy o PIT należy wykładać we wzajemnym powiązaniu, co oznacza, że art. 16a stanowi dopełnienie art. 10 ust. 1 pkt 6, przy poszukiwaniu prawidłowej odpowiedzi na pytanie czy umowa dzierżawy albo umowa o podobnym charakterze, jako źródło przychodu, dotyczy tylko rzeczy czy też także praw majątkowych. Z zestawienia tych dwóch przepisów, w ocenie Sądu, wynika niewątpliwie, że ustawodawca uznaje za źródło przychodu zarówno dzierżawę (czy umowę o podobnym charakterze), która ma za przedmiot rzeczy, jak też prawa majątkowe.

pit

19.10.15

Wymiana informacji podatkowych z USA: Prezydent podpisał ustawę umożliwiającą wdrożenie FATCA

Wymiana informacji podatkowych z USA: Prezydent podpisał ustawę umożliwiającą wdrożenie FATCA

Ustawa tworzy podstawy prawne, które umożliwią realizację zapisów wynikających z międzynarodowej umowy ws. poprawy wypełniania międzynarodowych obowiązków podatkowych oraz wdrożenia ustawodawstwa FATCA. Umowa weszła w życie 1 lipca 2015 r. Zaś ustawa, przyjęta w piątek przez Sejm, miałaby wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

16.10.15

NSA. Sprzedaż nieruchomości a proporcja VAT

NSA. Sprzedaż nieruchomości a proporcja VAT
Art. 90 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, należy tak interpretować, że przy kalkulacji wartości współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 nie należy uwzględniać sprzedaży środków trwałych, których sprzedaż nie stanowi integralnej części zwykłej działalności gospodarczej tego przedsiębiorstwa. A contrario oznacza to, że do współczynnika struktury sprzedaży, o którym mowa w art. 90 ust. 3 należy zaliczyć sprzedaż tych środków trwałych, która stanowi zwykłą działalność gospodarczą podatnika.

vat

14.10.15

WSA. Hipoteka a PIT od sprzedaży nieruchomości

WSA. Hipoteka a PIT od sprzedaży nieruchomości
Z uzasadnienia: Skoro celem zwolnienia podatkowego przewidzianego w ww. przepisach jest przeznaczenie środków finansowych uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na pozyskanie przez podatnika innego lokalu mieszkalnego lub spłatę zaciągniętego przez niego kredytu, zaspokajającego jego potrzeby mieszkaniowe, to cel ten nie został spełniony, gdyż podatniczka środki finansowe uzyskane ze sprzedaży mieszkania faktycznie przeznaczyła na uregulowanie swoich wymagalnych wierzytelności, dłużnikiem których stała się w wyniku dokonanej czynności cywilnoprawnej (przystąpienia do długu).

pit

12.10.15

Przychody z najmu lub dzierżawy uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej

Przychody z najmu lub dzierżawy uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej
W przypadku gdy przychody z najmu są uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, są one doliczane do pozostałych przychodów z działalności gospodarczej, a uzyskany dochód podlega opodatkowaniu na zasadach, które obowiązują danego przedsiębiorcę w roku podatkowym. I tak, w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób prawnych podatek wyniesie 19% uzyskanego dochodu.

9.10.15

WSA. Aport z agio ogranicza amortyzację

WSA. Aport z agio ogranicza amortyzację
Z uzasadnienia: Nie podważając istnienia następstwa prawnego w zakresie obowiązków podatkowych, nie można jednak zgodzić się z takim rozumieniem tej zasady, że stanowi ona samoistną podstawę ograniczenia możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów określonej części odpisów amortyzacyjnych w przypadku, gdy przestały istnieć przesłanki do stosowania ograniczenia w tym zakresie, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 63 lit. d ustawy o CIT. Następstwo podatkowe nie oznacza bowiem, że następca prawny jest zobowiązany do ponoszenia ciężarów ponoszonych przez podmiot, w którego prawa wstępuje także wówczas gdy nie istnieją okoliczności pozwalające na stosowanie tych ograniczeń.

cit

7.10.15

Premia pieniężna a VAT. Nota księgowa jako faktura

Premia pieniężna a VAT. Nota księgowa jako faktura
Z uzasadnienia: W myśl art. 219 Dyrektywy 112 każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę. Ponieważ nota otrzymana od producenta, potwierdzająca premię udzieloną skarżącej, dotyczy konkretnego towaru nabytego wcześniej na podstawie faktur wystawionych przez dystrybutora należy stwierdzić, iż dokumentuje ona rabat, czyli obniżenie ceny tego towaru, zatem w konsekwencji otrzymanie rabatu powinno prowadzić do obniżenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dostawę towarów dokonaną przez dystrybutora na rzecz skarżącej Spółki.

vat

Prezydent podpisał ustawę upraszczającą procedury podatkowe

Prezydent podpisał ustawę upraszczającą procedury podatkowe

"Podstawowym celem ustawy jest stworzenie ram prawnych, które zracjonalizują i uproszczą procedury podatkowe, co powinno ułatwić kontakty podatników z organami podatkowymi oraz zapewnić efektywniejszy pobór podatków. Ustawa implementuje do polskiego porządku prawnego art. 8 dyrektywy (...) w sprawie współpracy administracji w dziedzinie opodatkowania (...), a także wprowadza rozwiązania mające na celu promować zachowania podatników przejawiające się w samodzielnym korygowaniu błędów w deklaracjach w przypadku zaniżenia zobowiązania podatkowego, bez oczekiwania na działanie organu podatkowego" - napisano w wtorkowym komunikacie Kancelarii Prezydenta RP.

5.10.15

NSA o prawie fiskusa do sprawdzania straty podatnika

NSA o prawie fiskusa do sprawdzania straty podatnika

TEZA: Organy podatkowe mogą określić wysokość straty w takim terminie, w jakim są uprawnione do określenia wysokości zobowiązania w podatku dochodowym. Będzie to pięć lat po upływie roku kalendarzowego, w którym upłynął pięcioletni okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, w określeniu wysokości którego uwzględniona została wartość odliczonej straty.

2.10.15

NSA. Piwnica jako siedziba firmy przy rejestracji VAT

NSA. Piwnica jako siedziba firmy przy rejestracji VAT
Przez „adres siedziby" podatnika podany dla celów zgłoszenia rejestracyjnego w formularzu VAT-R „Zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług" na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, należy uznać adres zawierający co najmniej nazwę miejscowości i ulicy, numer budynku oraz lokalu, w którym faktycznie funkcjonuje zarząd przedsiębiorstwa podatnika i zapadają istotne decyzje dotyczące ogólnego nim zarządzania - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

vat